Skip to main content
Home » Opleidingen » Inspelen op vraag bedrijfsleven
Bedrijfsleven

Inspelen op vraag bedrijfsleven

Hoe zorg je er als opleiding voor dat jongeren een slimme en verstandige studiekeuze maken? Leo Scholl, bestuursvoorzitter van Gilde Opleidingen in Limburg, heeft dagelijks met deze vraag te maken.

Geschreven door Sander Collewijn

Goede voorlichting

Van Gilde Opleidingen is een middelgroot ROC in Midden- en Noord-Limburg met dertienduizend studenten en twaalfhonderd medewerkers, opleidingen uitvoerend in vijf steden. “Toch is kleinschalige huisvesting onze insteek. Zorgen dat de leerling herkenbaar is in het gebouw,” vertelt Scholl, die weet hoe belangrijk het is voor de jeugd om zich goed voor te lichten en zo hun toekomst te bepalen. “Wij geven ook goede voorlichting op het voortgezet onderwijs en vergeten daarbij de ouders niet. Want de ouders hebben vaak toch de meeste invloed op de uiteindelijke studiekeuze van hun kind.”

Afspraken met bedrijfsleven

De komende jaren zal de regio in Limburg rond Venlo, Venray, Sittard, Weert en Roermond naar verwachting een zogenaamde ‘krimpregio’ zijn. Dus verwacht Gilde veertien procent minder leerlingen. Dat maakt het aanbod van de opleidingen juist nog relevanter. “Wat bied je aan als school?” zegt Scholl.

“Welke richting kies je en welke perspectieven zijn er op de arbeidsmarkt? Daarvoor werken we samen met het lokale bedrijfsleven. We signaleren, maken afspraken en experimenteren met nieuw onderwijs. Zij kunnen op dit moment helaas hoogstens aangeven hoe de arbeidsmarkt er nu en de komende twee jaar uitziet. Zij weten niet hoe het er over vijf jaar of verder voorstaat, maar wij willen toch proberen in te spelen op de vraag van het bedrijfsleven.

Een voorbeeld is het tekort aan techniekstudenten, nu werken in Weert het vo/vmbo, mbo onderwijs en het bedrijfsleven samen aan de ontwikkeling van een zesjarige techniekopleiding. Wij scholen overigens niet alleen jonge mensen, maar ook mensen uit het bedrijfsleven.  Dat is dan maatwerk. Wij hebben de regio wat te bieden.”

Next article