Een technische studie spreekt steeds meer jongeren aan, je kunt er veel kanten mee op en de vraag naar technisch geschoold personeel is groot. Drie enthousiaste studenten vertellen over hun studie.
Geschreven door Nadine Fischer
Vincent Meijer (24 jaar) is tweedejaarsstudent Informatica.
In het eerste jaar van deze studie ontwikkel je basiskennis over de vier verschillende richtingen die je op kunt: Software Engineering, Front-end Developer, ICT-Beheer en Technische Informatica.
Vincent heeft gekozen voor Software Engineering. “Ik wilde iets creatiefs doen; ik ben van de opleiding Banketbakker naar Mediavormgeving gegaan en uiteindelijk hier terecht gekomen. Het creatieve aan deze opleiding is voor mij het programmeren op zich. Je krijgt een doel en wordt heel vrij gelaten in hoe je dit wilt behalen. Dat is gelijk ook de uitdaging, omdat er veel mogelijkheden zijn om dit te bereiken!”
Ik wilde iets creatiefs doen.
Vincent zijn studie richt zich op projectmatig leren. “In het tweede jaar krijg je ook projecten uit het bedrijfsleven, dat is heel leuk. Eén groep studenten is nu zelfs een eigen virtuele omgeving aan het maken!”
Denk je nu: “Ik game veel, dan is deze opleiding iets voor mij”, dan zit je ernaast. Volgens Vincent moet je wel écht interesse hebben in computers en programmeren. “De opleiding is niet echt visueel, je moet veel in enen en nullen denken, maar daar kun je mooie dingen mee maken!”
Kimberly Banus (19 jaar) zit in het tweede jaar van de studie Life Science.
Life Science is de verzamelnaam voor de afstudeerrichtingen Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek en Chemie. De eerste anderhalf jaar krijg je zowel biologie als scheikunde en daarna mag je kiezen welke richting je op wilt gaan. Kimberly wil Chemie kiezen. “Ik ben daar beter in, vind het leuk om hier mee bezig te zijn en wil mij in de toekomt hier verder in ontwikkelen.”
Wat wij bijvoorbeeld doen is een enzym uit een ei isoleren.
De studie Life Science heeft iets heel bijzonders te bieden. De studenten mogen gebruik maken van twee laboratoria, waarbij zij in één van de twee praktijkles krijgen tussen laboranten die daar aan het werk zijn.
Kimberly: “Dat is heel gaaf, je kunt direct je vragen stellen aan de juiste mensen. De theorie wordt met de praktijk gecombineerd, dat vind ik ook het leukste aan deze studie. Wat wij bijvoorbeeld doen is een enzym uit een ei isoleren of zetmeel uit aardappelen halen!”
Met Life Science kun je veel kanten op. Kimberly weet nog niet wat zij er precies mee wilt doen. “Er is in ieder geval genoeg keus; van analist tot docent scheikunde of medicijn- of voedingsmiddelontwikkelaar. Cool, toch?!”
Lars Mélotte (20 jaar) studeert Werktuigbouwkunde en zit in zijn derde jaar.
Werktuigbouwkunde gaat over de lifecycle van een product: het bedenken, ontwerpen, doorrekenen, produceren, gebruiken en afbreken. Je kunt je specialiseren in één van deze richtingen.
Lars wil zich uiteindelijk bezighouden met het managen van een onderhoudsproces. “Ik heb zelf een leerovereenkomst met Defensie, maar na deze studie kun je op veel plekken aan de slag. Techniek wordt steeds belangrijker en er is veel vraag naar technisch personeel.”
Je leert goed samenwerken en elkaars sterke en zwakke punten herkennen.
De opleiding zelf is kleinschalig. Het is probleemgestuurd onderwijs en de studenten werken in projectgroepen. “Je leert goed samenwerken en elkaars sterke en zwakke punten herkennen”, vertelt Lars.
“Zo is het ook in de praktijk. Natuurkundige vakken vind ik lastiger. Ik heb soms moeite om de juiste formule te pakken of methode te gebruiken om tot een oplossing te komen, maar dat is een leuke uitdaging.”
Om deze studie te volgen moet je wel interesse hebben in het technische proces om van idee naar product te komen, vindt Lars. Dat is juist het gave, je leert zoveel over techniek en kunt uiteindelijk een te gek product creëren!”